74 1240 6508 1111 0010 8341 2049
Szanowni uczniowie,
Zapraszamy Was na zajęcia Koła Ekologicznego prowadzonego w I Liceum Ogólnokształcącym Dwujęzycznym im. Mikołaja Kopernika w Kołobrzegu.
Zajęcia będą odbywać się w terminie od 09.09.2022 r. do 31.10.2022 r. i będą wzbogacone o przeprowadzanie badań na mikroskopach optycznych, cyfrowych,
przy pomocy odczynników i substancjach chemicznych oraz prezentacji wyników na monitorach interaktywnych.
Zajęcia są podyktowane udziałem naszej szkoły w projekcie Ekopracownia 2022 o nazwie zadania Zakup pomocy dydaktycznych celem wyposażenia pracowni chemicznych
i biologicznych na potrzeby programu edukacji ekologicznej realizowanego w I Liceum Ogólnokształcącym Dwujęzycznym im Mikołaja Kopernika w Kołobrzegu dofinansowanym
przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie.
Zapisy trwają do 8 września (ewentualnie do 09.09.2022 r.).Pierwsze zajęcia odbędą się w piątek o 13:30.
Swój udział można zgłosić mailowo do: m.dziewit-lochocka@lokopernik.pl, a.sosna@lokopernik.pl lub e.zarzycka@lokopernik.pl.
Zapraszamy!!!
Zobacz program koła ekologicznego
Zajęcia koła ekologicznego miały charakter organizacyjny.
Przebieg zajęć:
1. Omówienie celów projektu ekologicznego.
2. Zapoznanie ze źródłami zanieczyszczenia wód.
3. Poznanie metod badawczych.
4. Ćwiczenia w wykrywaniu jonów - reakcje charakterystyczne dla chlorków, fosforanów, żelaza i fenolu.
Dnia 14 września 30 uczniów z Klas 7 i 8 szkoły podstawowej nr 7 i 8 uczestniczyło w zajęciach terenowych pod opieką Pani Aliny Sosny w ramach
Koła Ekologicznego z projektu Ekopracownia 2022. Młodzież zapoznała się z kołobrzeskimi pomnikami przyrody oraz dowiedziała się wielu ciekawostek
ze świata roślin.
Na ostatnim zdjęciu znajduje się grzyb Żółciak Siarkowy, który uczniowie sami wypatrzyli :)
Po ugotowaniu smakuje i ma konsystencję mięsa z kurczaka. Uczta dla wegetarian!
W czwartek, 22.09.2022 r. odbyły się kolejne zajęcia koła ekologicznego. Uczestnikami byli uczniowie z kołobrzeskich szkół podstawowych
SP7 i SP6, łącznie 14 osób. Zajęcia prowadziła Pani Monika Dziewit-Łochocka w dzielnej asyście uczniów Kopernika z klasy 3B biologiczno-chemicznej.
Uczestnicy obejrzeli przygotowane prezentacje m.in. zdjęcia i filmy z prac badawczych olimpiady biologicznej. Głównymi tematami prezentacji była
bioindykacja. Następnie uczniowie oglądali samodzielnie przygotowane preparaty mikroskopowe. Celem zajęć była ocena stanu czystości okolicznych
wód w tym rzeki Parsęty na podstawie zbiorowisk zooplanktonu. Zajęcia przebiegały w miłej atmosferze a już za tydzień kolejne:)
W czwartek, 29.09.2022 r., odbyły się czwarte zajęcia koła ekologicznego. Uczestnikami byli uczniowie z kołobrzeskich szkół podstawowych SP7 i SP6,
łącznie 15 osób. Zajęcia prowadziła Pani Monika Dziewit-Łochocka w dzielnej asyście uczennic z klasy 3B biologiczno-chemicznej naszej szkoły.
Uczestnicy obejrzeli przygotowane przez uczennice z Kopernika prezentacje na temat budowy i roli porostów. Następnie uczniowie oglądali zebrane
okazy porostów oraz samodzielnie przygotowane preparaty mikroskopowe, na których obserwowali m.in. plechę porostów oraz soredia.
Celem zajęć była ocena stanu czystości powietrza dzielnicy uzdrowiskowej w Kołobrzegu na podstawie skali porostowej. Okazało się, że mimo
statutu miasta uzdrowiskowego, stan powietrza został oceniony w strefie miedzy 3 a 4 charakterystycznej dla dużych miast. Zajęcia przebiegały
jak zawsze w miłej atmosferze.
06.10.2022 odbyły się piąte zajęcia koła ekologicznego poprowadzone przez Panią Elżbietę Zarzycką o temacie lekcji Woda . Uczestnikami było
12 uczniów ze szkół podstawowych i 4 uczennice z I LOD z klas 2b i 3b. Celem zajęć było poznanie fizykochemicznych właściwości wód cieków
wodnych w Kołobrzegu. Uczestnicy zajęć poznali metodykę badań laboratoryjnych wykrywania kationów i anionów w wodnych roztworach. Wykrywali
kationy żelaza, aniony siarczanowe(VI), fosforanowe(V), chlorkowe, których obecność w wodzie świadczy o stanie jakości wody. Oceniali też
właściwości fizyczne wody morskiej, Parsęty, Kanału Drzewnego, Stramniczki i Solanki. Na następnym spotkaniu ocenią wody pod względem
ilościowym, by oszacować stan wód w Kołobrzegu.
11.10.2022 r. odbyły się szóste zajęcia koła ekologicznego poprowadzone przez Panią Elżbietę Zarzycką. Uczestniczyło w nich 9 uczniów ze szkół
podstawowych oraz 5 uczniów I LO. Zajęcia były kontynuacją badań wód Kołobrzegu. Na zajęciach uczniowie badali wodę: Bałtyku, Parsęty, Stramniczki,
Kanału Drzewnego i solanki pod względem ilościowym, zawartości azotanów(V), azotanów(III) i fosforanów(V). Na podstawie analizy jakościowej i ilościowej
dokonano oceny stanu wód.
Po przeprowadzeniu badań można wnioskować, że cieki wodne w Kołobrzegu spełniają normy dopuszczalnej zawartości badanych ilościowo anionów.
Jeśli chodzi o zawartości fosforanów, to znajdują się one jednak w górnej granicy normy, co może okresowo przyczyniać się do eutrofizacji, która
polega na nadmiernym wzbogacaniu wody w minerały i składniki odżywcze powodujące nadmierny wzrost glonów.
Zajęcia o tematyce wody pozwoliły uczniom na zapoznanie się z techniką badań laboratoryjnych, poszerzyły wiedzę na temat wykrywania kationów i anionów,
zagrożeń wód powierzchniowych, ich przyczyn i skutków. Uczniowie nabyli również umiejętności pracy laboratoryjnej, pracy zespołowej, obserwacji oraz
wyciągania wniosków.
Siódme zajęcia koła ekologicznego nie odbyły się z przyczyn organizacyjnych. Tematykę zajęć siódmych połączono z lekcją ósmą koła ekologicznego
(zarazem ostatnią). Dnia 27.10.2022 r. zajęcia poprowadziła Pani Monika Dziewit-Łochocka w asyście kilku uczniów z I LO oraz uczniów szkół
podstawowych. Celem zajęć była ocena stanu chemicznego (żyzności) oraz kwasowości gleb pochodzących z terenu miasta Kołobrzeg i okolic. Pobrano
4 próbki gleb:
-glebę z okolicy ruchliwej drogi,
-glebę z ogródków działkowych,
-glebę z przyszkolnego trawnika oraz
-glebę z lasu w okolicach Kołobrzegu.
Następnie wykonano pomiar pH gleb za pomocą glebowego kwasomierza Helliga, ponieważ kwasowość gleby ma ogromny wpływ na przyswajalność składników
mineralnych przez rośliny oraz na jej bioróżnorodność.
Sfotografowano miejsca pobrania prób - dokonano oceny składu gatunkowego roślin wskazujących żyzność oraz kwasowość. Dziko rosnące rośliny (często
traktowane przez nas jak chwasty) mają określone preferencje dotyczące gleby - rosną bez niczyjej ingerencji w miejscach, gdzie mają odpowiednie
warunki. Uczniowie przy użyciu mikroskopów świetlnych oglądali mikroorganizmy glebowe, które są bardzo ważnym parametrem żyzności.
Gleby żyzne pobrane z ogródków działkowych i lasu charakteryzowały się wyższą aktywnością biologiczną, o której w głównej mierze decyduje zawarta
w glebie biomasa mikroorganizmów.
W glebie skażonej pestycydami, zanieczyszczeniami przemysłowymi (metale ciężkie, substancje ropopochodne) i przenawożonej nawozami NPK zmniejsza
się biologiczna aktywność mikroorganizmów (z taką glebą mieliśmy do czynienia w próbkach pobranych przy drodze).
Druga część zajęć polegała na wybraniu się uczniów w okolice szkoły, gdzie za pomocą aplikacji Plantnet dokonywali analizy różnorodności
biologicznej drzewostanu oraz roślin zielnych. Aby móc ocenić z jaką glebą mieliśmy do czynienia, wykorzystano metodę bioindykacyjną tzn. analizę
roślin wskaźnikowych oraz mikroorganizmów.
To już koniec naszych lekcji koła ekologicznego. Serdecznie dziękujemy za uczestnictwo i aktywny udział w zajęciach. Liczmy, że przyswojone
umiejętności i informacje przydadzą się Wam w przyszłości.